Publisert av: Johan Arnt | september 25, 2012

Å gi bort frukten av sitt eget strev

Det er ikke lenger spørsmål om du som leser av nyheter og annet redaksjonelt innhold på nett skal betale eller ikke. Gratisfesten er snart over, og det er bare et spørsmål om tid.

 Og om pris.

Tiden med gratis distribusjon og lesing av nettaviser har vært mulig fordi ideen om Internett bygger på et antikommersielt ståsted, der fri tilgang til informasjon og gratis deling av filer, musikk og filmer har vært et bærende element. Det endte med stjeling, for hvem kan vel leve av å gi bort frukten av sitt eget strev. Da er det lettere å drive piratvirksomhet, en aktivitet som i 2009 innhentet grunnleggerne av det svenske fildelingsnettverket Pirate Bay – i en rettssak der de ble dømt til ett års fengsel og millionbøter. Det hører med til historien at Google nylig har svartelistet nettstedet etter klager fra USDDigital Millennium Copyright Act.

Det er verd å merke seg. Fildelerne må gå i dekning, rett og slett fordi verden må videre.

Det gjør nemlig folk flest. I hopetall forlater de papiravisene mens de gasser seg i gratis innhold på nett. TNS Gallup påviste i fjor at dette særlig gjelder de under 39 år. 14 prosent av oss har nettbrett, mens 51 prosent har smarttelefon. Folk kjøper ikke papiraviser i like stor grad som tidligere. Det viser eksempelet VG, som i fjor hadde et netto opplag på 211.588 aviser, mot 390.510 i 2002.

Regionaviser som Avisa Nordland holder tilsynelatende stand fra 2010 til 2011 med en opplagsnedgang på 1000 til 21.312 solgte aviser. Bildet blir tydeligere når det sammenlignes med netto opplag i 2002, da den avisa du nå leser hadde et netto opplag på 27.307 solgte aviser.

Det er ingen grunn til å tro at denne trenden vil snu. BI-forsker Erik Wilberg sa til Klassekampen i forrige uke at papiravisa kan være borte om 10–15 år, sammenfallende med når mediene i Norge kommer til å være heldigitaliserte. Det er et frampek leserne like godt kan merke seg allerede. For verdiskaperne må være der kundene er. Ingen bygger kiosker i enden av gata når den like godt kan ligge i sentrum der handelen går langt bedre.

Det skjer rundt om i hele verden, og i stadig raskere tempo. Papir og porto koster skjorta, abonnentene uteblir og annonsørene elsker annonser som sørger for salg der og da via nettet. Resultatet er svinnende inntekter og mediehus som må si kvitte seg med journalister og andre ansatte for å overleve.

Her på berget venter vi på forslaget til neste års statsbudsjett, der regjeringen har varslet endring i rammevilkårene for avisene, knyttet til både produksjonsstøtte og moms.

Norsk Journalistlag mener naturlig nok at nettavisene prinsipielt bør omfattes av et momsfritak i likhet med papiravisene, mens mediestøtteutvalget har foreslått 8 prosent moms for både nett- og papirmedier.

Medienes samfunnsoppdrag er vel så viktig på nett som på papir. Spørsmålet er hva tilgang til redaksjonelt innhold skal koste, og om brukerne synes det er verdt å betale for det.

Publisert i Avisa Nordland 25. september 2012


Legg igjen en kommentar

Kategorier