Meløy er i krise. Det siste året er 650 arbeidsplasser gått tapt, og ringvirkningene er blitt merkbar for handelsnæringen.
For selv om over halvparten av de som mistet jobben nå er kommet seg i nytt arbeid, er den samlede kjøpekraften redusert. Mange av de ledige er unge folk, som er gått fra å være kjøpeglade shoppere til å måtte snu og vende på krona. Det merkes i butikkene, som de siste to månedene har opplevd sviktende salg.
Bakteppet er tankevekkende. Handelslekkasjen til butikker utenfor Meløy øker. Statistikk fra SSB/Kvarud Analyse gjengitt i Mitt Meløy i april 2010 viste at handelslekkasjen var på 100 millioner kroner i 2009.
For to dager siden presenterte forskningsleder Per Gunnar Rasmussen fra Institutt for bransjeanalyser nye tall under næringslivskonferansen «Vil velger Meløy!». De viser at handelslekkasjen i 2011 hadde økt til 107 millioner kroner. Kanskje ikke så oppsiktsvekkende alene. Men når vi samtidig vet at folk i økende grad handler i nettbutikker, blir poenget vesentlig. For omsetningen i Meløy-butikkene gikk ned samlet sett i 2011.
Nasjonalt antar bransjen at netthandelen kan komme til å runde 25 milliarder kroner i år. En spørring blant 22 tilfeldig utvalgte meløyfjerdinger, publisert i Mitt Meløy i går, tyder på at butikkeierne her går enda skrinnere tider i møte. For når kjøpekraften går ned ser folk naturlig nok etter rimeligere og mer lettkjøpte varer.
For mange er svaret å handle fra nettbrett og laptoper i sofaen. Det er enkelt, betalingsløsningene er trygge og varene blir levert på døra, gjennom posten eller på nærbutikken noen dager etter. Butikken er med andre ord flyttet inn hos folk.
Det skal bli spennende å se hva handelsnæringen blir å gjøre. Til nå har svaret vært å trekke sammen i kjøpesentre med tørrskodd handel i trivelige omgivelser der folk kan slentre rundt og shoppe mens de nyter atmosfæren og småpraten.
Da er det et tankekors at fylkesplanen for 2013-2025, som nå er på høring, har satt en grense på 3000 m² for slike ansamlinger av butikker i kommuner som Meløy. Kjøpesenteret som er planlagt bygd på fyllinga på Ørnes er nemlig på 9000 m². Fylkesplanen må derfor oppleves som en kjepp i hjulet for dem som jobber med omstilling i kriserammede Meløy.
Butikkeierne bør ta hensyn til at dagens kunder har andre preferanser og behov enn tidligere. Det å flytte flere butikker under samme tak kan oppleves som «same shit, new wrapping» dersom butikkeierne tror dette handler om dem selv.
Glem det! Forbrukerne opplever butikkene som sine der de rusler rundt, tar på ting, småprater med vennene sine og går videre om de ikke kjenner kjøpsimpulsen slå inn. Før gikk folk inn butikkdøra for å kjøpe det de trengte. Skal dagens butikker overleve må de oppnå mersalg utover det nødvendige.
Det gjelder å skape opplevelser og å utvikle positive relasjoner til kundene slik at de kan føle seg som hjemme.
Publisert i Avisa Nordland 2. november 2012
Legg igjen en kommentar