Publisert av: Johan Arnt | mai 29, 2009

Google Wave

I løpet av dette året kommer Google med det som nå ser ut til å innlede en helt ny måte å samhandle på – Google Wave. Fra før er vi invitert til å lagre innholdet på datamaskinene våre på eksterne servere (i skyene – Cloud). Nå får vi mulighet til å lagre samtalene våre der også. Microsoft Outlook, med sine begrensninger både når det gjelder lagring og organisering, får nå en avløser som byr på helt nye måter å organisere kommunikasjon på. Det som før var elektroniske brev, avløses nå av noe som kan kalles for tekstsamtaler, der det du skriver kan leses ord for ord mens du skriver det.

Google Wave tilbyr nemlig en ny form for samtale. Den enkelte wave er en dialog som bølger fram og tilbake. Alt som skrives (sies) blir tatt opp (lagres), og hele samtalen kan senere studeres – innlegg for innlegg i den rekkefølgen de ble publisert. Samtidig har du ikke brukt en eneste byte av din egen datamaskins lagringskapasitet.

Ulempen, vil noen kunne si, er at alt du har sagt finnes lagret på en ekstern server og slikt sett potensielt tilgjengelig for andre som får tilgang til din påloggingsinfo. Denne utfordringen må løses før Google kan sies å ha lyktes med sitt prosjekt.

Her er noen av mulighetene.

  • Skriv inn din kommentar hvor du vil i en mail du ønsker å svare på, og ikke bare i topp eller bunn slik du er vant til.
  • Straks du begynner å skrive vil den du responderer til kunne lese ordene etter hvert som du skriver dem, og du på samme måten når vedkommende skriver sitt tilsvar.
  • Du kan spole dialogen tilbake til start, når som helst – og se hvordan den utviklet seg, steg for steg.
  • En gruppe personer kan samarbeide om redigering av same tekst samtidig. Alle kan se hva de andre skriver mens teksten utformes.
  • Blogg-implementering – enhver wave kan vises parallelt ved å lime inn en kode i en hvilken som helst blogg eller nettside (embedding).
  • Twave = Twitter + wave. Twave er en klient for full integrering av Twitter. Motta meldinger, skriv meldinger og søk i Twitter.
  • Du kan dra med deg filer inn i en wave for å dele dem med andre – som bilder, grafikk og tekster. Eksempelvis kan to eller flere etablere et felles fotoalbum, ved at flere drar sine bilder over i samme wave – hvorpå de kan skrive inn bildtekster under hvert sitt bilde samtidig eller når det passer.
  • Google wave har en avansert stavekontroll som ikke bare sjekker om du skriver ordene korrekt, men som også sjekker konteksten for gramatiske feil.
  • Til overmål kan du la Google wave oversette det du skriver til det språket gruppen ønsker å kommunisere på – som fra fransk til engelsk.
  • Ny standard for blogging

    Det er allerede nå lett å skjønne at Google Wave vil komme til å endre måten bloggere skriver sine innlegg, og hvordan blogglesere leser blogger og kommuniserer med bloggeren.

    RSS-feeds vil bringe blogginnlegget rett inn i en wave hos blogglesere som følger bloggen straks du har publisert det. Der kan leseren(e) legge inn tips, skrive inn egne erfaringer og legge til ny informasjon, direkte hvor som helst i det opprinnelige innlegget. Bloggerens tekst forblir den samme, mens den nye informasjonen ligger inne i denne teksten med informasjon om hvem som har skrevet hva og når det ble gjort.

    På denne måten blir bogger og blogginnlegg allemannseie på en ny måte enn tidligere. Bloggerens ideer og tanker blir delt med andre, som kan bringe dem til nye nivå og gi dem nytt liv i stadig nye runder.

    Lesere som før var låst til å kommentere blogger i tilknytning til innlegget, vil dermed nå være frie til å dele og videreutvikle bloggerens skrevne tanker ved at innlegget lever videre i bloggleserens wave i vedkommendes eget sosiale nettverk.

    Dette igjen vil føre til at færre lesere vil lese blogginnlegg på bloggerens domene. Konsekvensen er at bloggere som til nå har tjent noen kroner på å selge annonseplasser vil kunne miste lesere som på denne måten får innlegget levert på døren i ulike formater. Konsekvensen blir trolig at annonsene blir erstattet av grep som sponsede lenker i teksten, eller at bloggeren selger retten til å skrive artikler i bloggen sin til annonsører som ønsker oppmerksomhet.

    Ta en titt på denne:


    Legg igjen en kommentar

    Kategorier